STUDENÉ STARTY - VYRAZIT NEBO NECHAT OHŘÁT
Otázka stejné stará jako spalovací motory samotné. Připomíná podobnou otázku, bylo dříve vejce nebo slepice? Otázka, která rozděluje automobilový svět na polovinu.
Jedna polovina zastává názor, že by se měl motor po nastartování nechat prohřát a to zejména diesel. Důvodů uvádí několik. Nejčastější z nich je ale ten, že motor je nezaolejovaný a tudíž by došlo okamžitou jízdou k poškození kovových součástí a to zejména vačkového hřídele a zdvihátkových tyček.
Ta druhá polovina pro změnu tvrdí, že okamžitou jízdou dojde k rychlejšímu zaolejování a motor tak trpí kratší dobu, ovšem by řidič neměl chtít po motoru plný výkon.
Pak je tu malá skupina „řidičů“, kteří se na diskuzních fórech hrdě hlásí k tomu, že na to plně šlápnou hned po startu, nicméně těmto se věnovat nebudeme, jelikož v tomto článku nedošli dále jak k nadpisu.
Kde je tedy pravda? Pojďme se na to podívat.
Z pohledu fyzika– zadírání je stav, kdy již dochází ke sváru dvou kovových součástí. Nicméně právě nízká teplota materiálů zadírání zabraňuje, takže u promrzlých součástí bez oleje dojde k „zadření“ mnohem později, než by tomu bylo u teplých součástek. Z tohoto pohledu je tedy jedno, zda jsme zastánci jedné či druhé strany.
Z pohledu olejáře – moderní oleje renomovaných výrobců zanechávají na součástkách motorů mikroskopický olejový film, takže okamžité proražení mazacího filmu nehrozí. Pokud navíc používáme kvalitní oleje, nemluvím o olejích od různých přebalovačů, kterými je trh přesycen, ale o olejích od předních výrobců a vývojářů. Tyto jsou určeny do nízkých teplot a zejména u těch, které mají uvedenou svojí viskozitu OW nebo 5W, dojde k zaolejování motoru dříve, než by začalo docházet k jeho poškozování. Vezmeme-li v potaz tlak mazání, v poměru k otáčkám motoru a rychlosti zaolejování, je nejvýhodnější do pár vteřin po startu pomalu a bez přehnaných nároků na výkon vyrazit. S výběrem oleje vám rádi poradí zde www.oil-shop.cz
Z pohledu automechanika – ať děláte, co děláte, uvědomte si, že nejde jen o motor, ale i o další systémy a součásti pohonného systému, které můžete přímo úměrně, ale nevědomě, poškozovat. Řídící systém motoru se snaží po startu eliminovat různými zákroky vibrace motoru. Na jednotlivé vstřikovače upravuje dávky paliva, případně upravuje předstřik. V každém případě dávkuje palivo jinak, než by to bylo v běžném stavu, tudíž je zde mnohonásobně zvýšena zátěž na katalyzátor nebo DPF filtr. Dále jsou v motoru různé tlumiče kmitů, které taktéž silnými vibracemi trpí. Podobně je na tom celý řetězec, včetně dvouhmotového setrvačníku, kterému po ránu z těch kmitů také není nejlépe a v neposlední řadě také převodovka, kde se točí vstupní hřídel takřka nasucho Ta se namaže, teprve až se vozidlo rozpohybuje.
Můžeme to tedy shrnout následovně. Pokud zrovna nestojíte na startovní čáře Mosteckého autodromu a nepotřebujete vyrazit plnou parou vpřed, nenechávejte motor po startu zbytečně dlouho kloktat na volnoběh a pozvolna vyrazte. Krom toho, že vám bude soused, který přišel z noční, vděčný a současně nezamoříte prostředí kouřem z nekvalitně spálených paliv, ušetříte tak srdíčku vašeho auta pár šrámů, které mu zkracují život.
A rada na závěr? Ano. Jsou dvě.
Popřemýšlejte nad tím, jestli se vám vyplatí koupit NO NAME olej, kdy ani nevíte, jaký olej a od jakého výrobce je v láhvi naplněn. Většina těchto „přebalovačů“ jde pouze po zisku a z pravidla do lahví plní to nejlevnější, co se dá na trhu sehnat. Nebo je lepší si připlatit stovku nebo dvě a koupit olej od vývojáře a současně výrobce, který se podílel na vývoji daného typu motoru?
A pokud zvažujete koupi nového vozidla, zvažte také zda se nevyplatí investovat „pár“ korun do nezávislého topení. Krom toho, že pak nebudete muset přemýšlet nad výše uvedeným, přijdete každé ráno do krásně prohřátého autíčka a sousedi vás budou zbožňovat. No. Spíš Vám budou závidět, že nemusíte v -15°C škrábat okna jako oni.
Za pár ujetých kilometrů se koukneme na to, jak správně vybrat olej do auta.
Karel Kristlík – OiL-SHOP team